wymiary pojazdów ciężarowych
|

Dopuszczalne wymiary pojazdów ciężarowych i ich znaczenie dla transportu.

Transport ciężarowy odgrywa kluczową rolę w gospodarce, umożliwiając przemieszczanie towarów na długie odległości. Jednak istnieją określone wymiary i masy, które są dopuszczalne dla pojazdów ciężarowych. Zrozumienie tych ograniczeń jest istotne dla zapewnienia bezpiecznego i zgodnego z przepisami transportu.

Jakie są maksymalne wymiary samochodu ciężarowego w Polsce – długość pojazdu i szerokość pojazdu w transporcie drogowym?

W Polsce istnieją określone przepisy dotyczące dopuszczalnych wymiarów pojazdów ciężarowych, które muszą być przestrzegane podczas transportu. Są one regulowane prze Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r, i donoszą się one do takich elementów jak: dopuszczalne wymiary pojazdów (długość, szerokość, wysokość, rozstaw osi, przestrzeń między osiami itp.), dopuszczalnej masie całkowitej i obciążenia poszczególnych osi oraz konstrukcji i wyposażenia pojazdów, w tym układu hamulcowego, oświetlenia, urządzeń sygnalizacyjnych, reflektorów itp.

Szerokość pojazdu ciężarowego jest jednym z tych parametrów, które nie powinny przekraczać określonych limitów. Dopuszczalna szerokość pojazdu ciężarowego wynosi 2,55 m, a w przypadku izotermy granicę stanowi 2,6 m. Maksymalna szerokość wraz z ładunkiem nie może przekraczać 3 m, przy czym z każdej ze stron załadunek może wystawać do 23 cm. Z kolei, długość pojazdu ciężarowego również ma swoje limity, nie można on przekraczać 12 m (pojazd pojedynczy); 16,5 m (pojazd samochodowy + przyczepa) 18,75 m (zespół dwóch pojazdów ) oraz 22 m (zespół trzech pojazdów. Innym ważnym parametrem jest dopuszczalna masa całkowita (dmc) pojazdu ciężarowego, która maksymalnie może wynosić 40 ton. Natomiast maksymalna wysokość pojazdu ciężarowego to 4 m.

Należy tutaj pamiętać, iż każde przekroczenie wymiarów granicznych może pociągnąć za sobą konsekwencje w postaci mandatu lub innych sankcji. Ważne jest, że w przypadku organizowania transportów ponadgabarytowych każdorazowo należy się ubiegać o właściwe zezwolenia i  pozwolenia. I tak w Polsce każdy przejazd zespołu pojazdów dłuższych niż 22 m wymaga odpowiednich pozwoleń a w przewozie towarów sypkich to właśnie DMC może być ograniczeniem a nie długość pojazdu

Dopuszczalny nacisk na oś napędową pojazdu ciężarowego

Zgodnie z polskimi przepisami dotyczącymi maksymalnych nacisków na oś napędową, obowiązują następujące limity:

  • autostrady, drogi szybkiego ruchu oraz większość dróg krajowych: maksymalny nacisk na oś napędową wynosi 11,5 t,
  • niektóre drogi krajowe lub ich konkretne odcinki oraz znaczna część dróg wojewódzkich: limit wynosi 10 t na oś napędową,
  • pozostałe drogi wojewódzkie oraz drogi lokalne: maksymalny nacisk na oś napędową to 8 t.

Należy zawsze przestrzegać tych przepisów, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze i uniknąć ewentualnych kar lub grzywien. Przestrzeganie limitów nacisków na oś napędową jest istotne dla utrzymania stanu dróg i mostów oraz zapobiegania nadmiernemu zużyciu infrastruktury drogowej.

Jaka jest dopuszczalna szerokość naczepy?

Podobnie jak w przypadku pojazdów ciężarowych, istnieją także ograniczenia dotyczące szerokości naczepy. Zacznijmy jednak od definicji naczepy. Jest to pojazd, który jest przyłączony do ciągnika (na ogół ciężarówki) za pomocą piętrowego złącza, nie ma ona własnego napędu i jest holowana przez ciągnik. Wymiary i ładowność poszczególnych naczep mogą się różnić w zależności od roku produkcji i producenta, w związku z czym na zlecane jest dokładne sprawdzenie specyfikacji danej naczepy, jej ładowności, wykorzystania w ruchu drogowym czy dopasowania do przewożonego ładunku bezpośrednio przed organizowanym transportem.

Jak przebiega uzyskanie zezwolenia na przewóz ponadgabarytowy?

Przewóz ponadgabarytowy odbywa się zgodnie z określonymi zasadami, które wymagają uzyskania specjalnego zezwolenia. Przewóz wymaga zezwolenia w przypadkach, gdy przekracza się dopuszczalne wymiary i masy samochodów ciężarowych. Procedura wygląda w następujący sposób:

  1. Sprawdź, do jakiej kategorii nienormatywnego pojazdu należy Twój pojazd. W zależności od wymiarów pojazdu, istnieją różne kategorie zezwoleń, wyróżniamy kategorię od II do IV. Przykładowo, pojazdy o długości większej niż 15 metrów i szerokości większej niż 3,4 metra wymagają zezwolenia kategorii V.
  2. Złóż wniosek o uzyskanie zezwolenia. Można to zrobić na wniosku papierowym lub online.
  3. W przypadku transportu ponadgabarytowego przeprowadzanego przez więcej niż dwa kraje, mogą być wymagane dodatkowe zezwolenia.
  4. Uzyskanie zezwolenia odbywa się w drodze decyzji administracyjnej, wydawanej przez odpowiedni organ decyzyjny. W zależności od kategorii przejazdu wnioski składa się: 
    • kategorii II – do starosty właściwego ze względu na siedzibę albo miejsce rozpoczęcia przejazdu
    • kategorii III i IV:
      • wniosek papierowy – do odpowiedniego oddziału GDDKiA 
      • wniosek online wyślij do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
    Jeśli ubiegasz się o zezwolenie kategorii II i III przy wjeździe na terytorium Polski, wniosek należy złożyć do naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego dla miejsca przekroczenia granicy.
  5. Po uzyskaniu zezwolenia, firma transportowa może oferować przewozy ponadnormatywne, zakładając, że dysponuje odpowiednim sprzętem do realizacji takiego transportu.

Czas ważności zezwolenia może wynosić: 1 miesiąca, 6 miesięcy, 12 miesięcy lub 24 miesięcy. Należy pamiętać, iż zezwolenia są płatne, a stawka zależy od wybranej kategorii i okresu ważności.

Podobne wpisy