tachograf
|

Jak opisać wydruk z tachografu – poradnik krok po kroku

Czym jest tachograf i do czego służy?

Tachograf jest elektronicznym urządzeniem stosowanym w pojazdach, służącym do automatycznego rejestrowania czasu jazdy, odpoczynku oraz innych czynności związanych z pracą kierowcy. Są obowiązkowe w większości krajów na świecie i mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz ochronę zdrowia pracowników w transporcie drogowym. Umożliwiają kontrolowanie czasu pracy kierowców i sprawdzanie, czy przestrzegają oni wymaganych przepisów. 

Tachografy mogą działać w trybie analogowym lub cyfrowym, a w zależności od wersji mogą mieć różne funkcje, takie jak możliwość zapisywania informacji o miejscu postoju, prędkości, przebiegu pojazdu czy temperaturze wewnątrz kabiny. Współczesne tachografy wyposażone są w wbudowane karty kierowcy, które umożliwiają jego identyfikację i rejestrowanie danych dotyczących wykonywanej pracy. 

Jest on obowiązkowy w pojazdach ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, autobusach przewożących więcej niż 9 pasażerów (łącznie z kierowcą) oraz w niektórych przypadkach w pojazdach poniżej 3,5 tony (np. w przypadku wykonywania przewozów międzynarodowych).

W celu zapewnienia dokładnego i niezawodnego działania, tachografy muszą spełniać określone standardy i przepisy prawa. W Europie muszą być zgodne z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. 

W związku z powyższym, tachografy stanowią ważne narzędzie dla zarówno kierowców, jak i organów kontrolnych. Kierowcy muszą stosować się do przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze oraz ich własne bezpieczeństwo i zdrowie. Z kolei organy kontrolne mają za zadanie monitorować przestrzeganie przepisów przez kierowców i podejmować odpowiednie działania w przypadku ich naruszenia.

Jakie są rodzaje wydruków z tachografów?

W zależności od rodzaju tachografu, mogą występować różne rodzaje wydruków, takie jak:

Wydruk z tarczy tachografu – jest generowany na tarczy papierowej lub metalowej. Jest to rodzaj wydruku analogowego, który rejestruje czas pracy kierowcy oraz czas jazdy pojazdu. Wydruk z tarczy tachografu składa się z różnych sektorów, a każdy sektor odpowiada za określony okres czasu, na przykład za 24 godziny. Stanowi oficjalny dokument potwierdzający czas pracy kierowcy i jest przechowywany przez określony czas. 

Wydruk z karty kierowcy – jest to wydruk z pamięci elektronicznej karty kierowcy, która zastępuje tradycyjną tarczę tachografu. Zawiera ona informacje o czasie pracy kierowcy oraz czasie jazdy pojazdu, które są rejestrowane w pamięci karty. Wydruk zawiera informacje o czasie pracy kierowcy oraz jego aktywności w ciągu ostatnich 28 dni, a także informacje o ewentualnych naruszeniach przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku. 

Wydruk z urządzenia kontrolnego – jest generowany przez urządzenie, które pozwala na pobieranie danych z tachografu cyfrowego oraz karty kierowcy. Zawiera informacje o czasie pracy kierowcy oraz czasie jazdy pojazdu i jest ważnym dokumentem służącym do potwierdzenia przestrzegania przepisów. 

Jak opisać wydruk z tachografu?

Z wydruku tachografu można odczytać wiele informacji takich jak: czas pracy kierowcy, czas jazdy, czas odpoczynku, prędkość pojazdu, trasę pojazdu czy dane techniczne pojazdu. 

Na odwrocie dokumentu należy umieścić podpis kierowcy oraz informacje o numerze karty kierowcy, numerze wersji tachografu, numerze licencji oraz numerze rejestracyjnym pojazdu. Dodatkowo należy wpisać inne informacje, które są wymagane przez miejscowe przepisy prawa lub przez daną firmę transportową. Na przykład, niektóre firmy wymagają umieszczenia daty i godziny początku i zakończenia jazdy, numeru zlecenia transportowego lub innego numeru identyfikacyjnego dla konkretnej przesyłki. Wszystkie te informacje są ważne dla celów kontroli i audytu przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku oraz dla śledzenia historii jazdy i wykorzystania pojazdu.

Podobne wpisy