Przewozy cross-trade a kabotaż – definicja i pakiet mobilności w transporcie
Czym jest transport cross trade?
Przewozy cross-trade bywa nazywany również „cross docking”, odnoszą się do operacji logistycznych, w których ładunek jest transportowany bezpośrednio między dwoma miejscami poza krajem pochodzenia, bez konieczności przesyłania ich przez kraj, w którym mieszczą się organizujące to przedsiębiorstwo lub podmiot. Innymi słowy, jest to rodzaj transportu międzynarodowego, w którym załadunek i rozładunek odbywają się w różnych krajach, a firma organizująca przewóz ma siedzibę w trzecim kraju.
Przykład: Firma z Polski może zorganizować przewóz ładunków pomiędzy dwoma krajami np. z Chin do Niemiec, nie przewodząc towarów przez Polskę.
Przewozy cross trade są korzystne dla firm działających w międzynarodowym transporcie, które chcą optymalizować swoje łańcuchy dostaw, skracając czasy przesyłki i redukując koszty. Jednak wymagają one również precyzyjnej koordynacji i zaawansowanego zarządzania logistycznego, aby zapewnić, że wszystko przebiega sprawnie.
Przewozy kabotażowe – definicja?
Kabotaż odnosi się do transportu towarów lub pasażerów w obrębie jednego kraju przez przedsiębiorstwo transportowe z innego kraju. Chociaż definicja może się różnić w zależności od kontekstu i regionu, w kontekście unijnym dotyczy ona działalności transportowej przedsiębiorstw z jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego bez konieczności przejścia przez kraj pochodzenia przedsiębiorstwa.
W praktyce kabotaż pozwala na to, by ciężarówka z jednego kraju UE, po dostarczeniu ładunku do innego kraju UE, mogła wykonać ograniczoną liczbę przewozów wewnętrznych w tym drugim kraju zanim wróci do kraju pochodzenia.
Kabotaż jest często tematem kontrowersji w branży transportowej, ponieważ niektóre firmy mogą próbować wykorzystać różnice w kosztach pracy, wynagrodzeniu i innych kosztach operacyjnych między krajami, prowadząc do nierówności konkurencyjnych. Z tego powodu istnieją ograniczenia i regulacje dotyczące kabotażu w wielu krajach i regionach, w tym w Unii Europejskiej, aby zapewnić uczciwą konkurencję i chronić lokalnych przewoźników.
Aby prowadzić przewozy kabotażowe w danym kraju, przewoźnik musi zarejestrować swoje pojazdy w odpowiednich urzędach i spełniać określone wymogi danego kraju.
Jakie są wymagania dla kierowców przy operacji cross trade?
Wymagania dla kierowców w transporcie cross-trade (cross-docking) mogą się różnić w zależności od krajów zaangażowanych w operację oraz od charakteru przewozu (np. transport morski, lotniczy czy drogowy). Niemniej jednak, oto kilka ogólnych wymagań i aspektów, które często są brane pod uwagę przy transporcie cross-trade:
- Dokumenty:
- Paszport: Wiele krajów wymaga ważnego paszportu dla kierowców przewożących towary międzynarodowo.
- Wizy: Niektóre kraje mogą wymagać wizy dla kierowców. Wymagania wizowe mogą się różnić w zależności od obywatelstwa kierowcy oraz kraju docelowego.
- Międzynarodowe prawo jazdy: Choć nie zawsze jest to wymagane, międzynarodowe prawo jazdy może być przydatne w niektórych krajach.
- Kwalifikacje i szkolenia:
- Certyfikat kwalifikacji zawodowej: W wielu krajach kierowcy muszą posiadać odpowiedni certyfikat potwierdzający ich kwalifikacje do prowadzenia pojazdów ciężarowych w transporcie międzynarodowym.
- ADR: Jeśli transport dotyczy materiałów niebezpiecznych, kierowca musi posiadać ważne szkolenie i certyfikat ADR.
- Znajomość przepisów:
- Kierowcy muszą znać przepisy dotyczące czasu pracy, przerw i odpoczynku w krajach, przez które przejeżdżają.
- W przypadku transportu towarów podlegających kontroli celnej, kierowcy muszą znać procedury celne i być przygotowani na kontrole graniczne.
- Umiejętności językowe: Znajomość języka kraju docelowego lub międzynarodowego języka handlowego (np. angielskiego) może być niezbędna dla efektywnej komunikacji podczas operacji cross-trade.
- Znajomość technologii: Współczesny transport międzynarodowy często korzysta z nowoczesnych technologii, takich jak systemy śledzenia GPS, systemy zarządzania flotą czy elektroniczne systemy rozliczeń. Kierowcy mogą potrzebować szkolenia w zakresie obsługi tych technologii.
- Zabezpieczenia i bezpieczeństwo: W zależności od rodzaju ładunku i kierunku przewozu kierowcy mogą musieć przestrzegać szczególnych procedur bezpieczeństwa, a w niektórych przypadkach mogą być wymagane specjalne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa.
W związku z powyższym, przed przystąpieniem do operacji cross-trade warto dokładnie zapoznać się z przepisami i wymaganiami poszczególnych krajów zaangażowanych w operację oraz z wytycznymi branżowymi dotyczącymi międzynarodowego transportu towarów.
Czym różni się transport cross-trade od transportu bilateralnego?
Transport cross-trade odbywa się między dwoma krajami za pośrednictwem przewoźnika, który nie jest zarejestrowany w żadnym z tych krajów. Transport bilateralny polega na przewozie towarów pomiędzy dwoma krajami, z których jeden to kraj siedziby firmy przewozowej. Oznacza to, że towar jest przewodzony z kraju siedziby firmy do innego kraju lub na odwrót.
Ograniczenia i regulacje wynikające z pakietu mobilności od lutego 2022?
Wraz z wprowadzeniem nowych przepisów pakietu mobilności od 21 lutego 2022, uległy zmianie wytyczne odnoszące się do rynków, delegowania kierowców, czasu pracy i odpoczynku czy wynagrodzenia. Przewoźnicy muszą spełniać dodatkowe wymogi w zakresie dokumentacji, licencji i przepisów drogowych. Znaczącą różnicą jest tutaj fakt iż, po zmianach firma transportowa musi zgłaszać kierowców w systemie IMI, gdyż aktualnie przewozy typu cross-trade będą podlegać pod przepisy o delegowaniu. Ma to bezpośrednie przełożenie na wysokość wynagrodzenia kierowcy, gdyż dany kierowca musi otrzymać wynagrodzenie w wysokości obowiązującej w danym kraju. Kolejną ważna zmianą jest konieczność ściągnięcia samochodu do kraju zarejestrowania raz na 8 tygodni, w praktyce taki stan będzie generował większą ilość pustych przejazdów. Przepisy, które weszły w życie regulują również ilość i częstotliwość przewozów kabotażowych, wg nowych wytycznych będzie można wykonać 3 przewozy kabotażowe w 7 dni, a następnie ma obowiązkową przerwę 4 dniową przed kolejnym kabotażem w tym samym państwie.
Temat tranzytu jest wyłączony z tego omówienia.
Jak skontaktować się z przewoźnikiem w celu umówienia przewozu cross-trade?
Aby umówić przewóz cross-trade, można skontaktować się bezpośrednio z przewoźnikiem, który oferuje usługi tego typu transportu. Można to zrobić poprzez telefon, e-mail lub za pośrednictwem stron internetowych poświęconych usługom transportowym.