Transport ponadgabarytowy - co to jest i jak go zorganizować?
||

Transport ponadgabarytowy – co to jest i jak go zorganizować?

Transport ponadgabarytowy – co to jest i jak go zorganizować?

Organizacja transportu, zwłaszcza ponadgabarytowego, wymaga precyzyjnego działania i dokładnego planowania każdego kroku, aby towar mógł dotrzeć na czas do celu. W przypadku transportu ponadgabarytowego konieczna jest szczególna znajomość przepisów, organizacja pozwoleń oraz dysponowanie przeszkoloną kadrą. W dalszej części artykułu omówimy, na co zwrócić uwagę podczas planowania i organizowania transportu ponadgabarytowego.

Czym jest transport ponadgabarytowy?

O transporcie ponadgabarytowym mówimy wówczas, gdy parametry przewożonego towaru przekraczają wartości określone w przepisach o ruchu drogowym. To w nich określona jest masa przewożonego ładunku, jego szerokość, oraz całkowita długość wraz z przyczepą. Przekroczenie choć jednego parametru wiąże się z automatycznym zakwalifikowaniem przewożonego towaru jako ponadgabarytowy.

Jak zorganizować transport ponadgabarytowy?

Przepisy prawa o ruchu drogowym wyraźnie mówią, że każdy transport ponadgabarytowy musi być zgłoszony właściwym organom, powinien odbywać się w oznakowanym konwoju oraz należy uiścić odpowiednią opłatę, związaną z użytkowaniem dróg.

Legalnie przyprowadzony transport wymaga uzyskania stosownych zezwoleń, uzależnionych od typu i rozmiaru przewożonego ładunku. W polskim prawie wyróżnić można 7 kategorii na transport ładunków wielogabarytowych. Pierwsze dwie odnoszą się do ładunków podzielnych, czyli takich które można rozmontować na czas przejazdu. Pozwolenie l kategorii wydawane jest przez zarządcę danej drogi, natomiast pozwolenie ll kategorii wymaga zawiadomienia starosty. Kategorie od lll do Vll odnoszą się do towarów niepodzielnych, których, ze względu na bezpieczeństwo oraz olbrzymie koszty operacji, nie można rozmontować. Zezwolenia kategorii lll wydaje starosta i Naczelnik Urzędu Celnego, natomiast zezwolenia lV kategorii wydaje GDDKiA oraz Naczelnik Urzędu Celnego. W przypadku kategorii od V do Vll, po stosowne zezwolenia należy zwrócić się wyłącznie do GDDKiA.

Ile kosztuje transport ponadgabarytowy?

Firmy transportowe ostateczną cenę za transport ładunku ponadgabarytowego kalkulują w oparciu o jego wagę, wymiary, trasę, ogólne koszty pilotażu i zdobycia niezbędnych pozwoleń. Większość firm ustala cenę za 1 przejechany kilometr, przyjmując określoną stawkę minimalną. Dla przykładu, w przypadku transportu maszyn przemysłowych lub rolniczych, przy kalkulacji ceny brany jest pod uwagę ich tonaż, natomiast w przypadku konstrukcji stalowych czy skrzydeł wiatraków, ich długość, szerokość oraz wysokość.

Kiedy mówimy o transporcie ponadgabarytowym?

Informacje odnośnie klasyfikacji danego ładunku w kategorii wielkogabarytowej znajdują się w przepisach prawa o ruchu drogowym. Jest tam jasno określone, że ładunki ponadgabarytowe dotyczą pojazdów, których masa przekracza 42 tony ciężaru całkowitego (wliczając wagę znajdującego nie w pojeździe paliwa czy wagę kierowcy), wysokość pojazdu z towarem przekracza 4 m, jego szerokość jest większa niż 2,5 m oraz długość całkowita przekracza 16,5 m. Jeżeli choć jeden z wymienionych parametrów zostanie przekroczony, przewożony towar określamy jako nienormatywny.

Podobne wpisy