Co to jest angles morts, naklejka na Francję martwe pole – poradnik 2023
||

Co to jest angles morts, naklejka na Francję martwe pole – poradnik 2023

Każdy kierowca zna pojęcie martwego pola, taka sytuacja stwarza zagrożenie również dla innych uczestników ruchu, z którego zazwyczaj nie zdają sobie sprawy. Obszar wokół pojazdu, który jest niewidoczny, to szczególne niebezpieczeństwo w przypadku dużych pojazdów ciężarowych, w których kierowca nie ma możliwości zobaczenia dokładnie co się dzieje z obydwu stron samochodu. 

Naklejka ANGLES MORTS martwe pole – co musisz wiedzieć?

Chcąc ograniczyć wypadki spowodowane przez tzw. martwe pole, na terenie Francji od 1 stycznia 2021 roku dla pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 ton oraz autobusów poruszających się po tym kraju wprowadzono nakaz stosowania oznakowania po bokach i z tyłu. Do oznaczeń są wykorzystywane specjalnie dedykowane w tym celu naklejki „angles morts”, czyli martwe pola. Przepisy weszły w życie we Francji od 1 stycznia 2021, a okres przejściowy obowiązywał do końca marca, jednak samochody, które miały oznakowanie niezgodne ze wzorem, uznawane były za odpowiednie jeszcze przez 12 miesięcy. Zatrzymany w tym okresie kierowca do kontroli otrzymywał jedynie pouczenie. Obecnie za brak naklejki „angles morts”, jak również za niewłaściwe jej umieszczenie, kierowca może być ukarany mandatem. Niewyposażenie pojazdów do transportu w naklejki to wykroczenie czwartej klasy, co oznacza, że kara za złamanie przepisów może wynosić od 135 do 750 euro. 

W jaki sposób należy odpowiednio oznakować pojazdy ciężkie powyżej 3,5 ton, aby oznaczenie było wykonane w sposób prawidłowy? Przepisy określają wyraźnie, że ciężarówki powinny być oznakowane za pomocą naklejek „angles morts” w taki sposób, aby:

 – były one widoczne w każdych okolicznościach po bokach i z tyłu pojazdów ciężarowych,

 – były umieszczone na wysokości od 0,9 metra do 1,5 metra nad ziemią, poza określonymi wyjątkami,

 – powinny być umieszczone w taki sposób, aby nie utrudniały widoczności tablic rejestracyjnych, świateł oraz innych urządzeń sygnalizacyjnych,

 – nie mogą również ograniczać widoczności kierowcy.

Naklejki muszą mieć odpowiedni wymiar 25×17 cm oraz odpowiedni opis „angles morts”- martwe pola, specjalnie umieszczona grafika na naklejce wskazuje, gdzie się takie miejsce znajduje. Sygnalizacja martwego pola w praktyce polega na tym, aby przykleić naklejki po obu bokach samochodu, w jego pierwszym metrze, nie może to być powierzchnia szklana, czyli po obu bokach kabiny. Naklejki martwe pola muszą się także znajdować w pierwszym metrze przyczepy albo naczepy. Z tyłu tir również powinien posiadać w widocznym miejscu jedną naklejkę. Należy zwrócić uwagę, aby każda naklejka ekologiczna miała wzór, kolorystykę oraz parametry określone we francuskich przepisach. Pojazdy do transportu, które są oznaczone, ale niewłaściwie, także mogą otrzymać mandat. 

Zadaniem naklejek „angles morts” jest ochrona innych nieosłoniętych uczestników ruchu drogowego przed wypadkami. Są to przede wszystkim piesi, rowerzyści, motocykliści oraz użytkownicy hulajnóg elektrycznych. Oznaczenia w formie naklejek pełną funkcję ostrzegawczą oraz edukacyjną, ponieważ są widoczne w każdych okolicznościach i wskazują, gdzie znajdują się martwe strefy w pojazdach ciężarowych. Według francuskich statystyk, co dziesiąte śmiertelne potrącenie pieszego oraz 8% tragicznych wypadków z udziałem rowerzystów miało miejsce z powodu braku widoczności w martwym polu. W konsekwencji rozwiązaniem, które ma zmniejszyć ilość kolizji, jest zwiększenie świadomości użytkowników dróg i poinformowanie ich o realnym śmiertelnym zagrożeniu. Zazwyczaj niebezpieczeństwo wypadku związane jest z przebywaniem w takim miejscu. Pomysłodawcy naklejek „angles morts” nie zgadzają się z opinią, że oznaczenia są zbędne, ponieważ coraz więcej tirów jest wyposażonych w kamery cofania i specjalne czujniki, które umożliwiają im bezpieczne przemieszczanie się.

Francuskie przepisy dotyczące martwego pola są krytykowane przez środowiska transportowe wskazujące na wady, takie jak techniczne niedostosowanie wszystkich pojazdów ciężarowych do tego typu oznaczeń. Jest to jednak rozwiązanie, które z pewnością zwiększa bezpieczeństwo na drodze.

Podobne wpisy