Transport gabarytowy — wszystko, co musisz wiedzieć
||

Transport gabarytowy – wszystko co musisz wiedzieć

Transport gabarytowy — wszystko, co musisz wiedzieć

Co to jest transport gabarytowy?

Transport gabarytowy jest terminem używanym w odniesieniu do transportu, w którym pojazd jest w pełni załadowany i maksymalnie wykorzystana jest przestrzeń ładunkowa, najczęściej w kontenerze. Natomiast transport ponadgabarytowy jest określany jako transport, który przekracza określone wymiary i wagi, zgodnie z ustawą o ruchu drogowym. Przepisy te mówią o przekroczeniu następujących parametrów: szerokości 2,5 metra, długości 16,5 metra, wysokości 4 metrów oraz wadze 42 ton.

Transport ponadgabarytowy — podstawowe informacje

Transport gabarytowy może być zarazem transportem ponadgabarytowym, ponieważ w pełni załadowany pojazd, który mieści się w dopuszczalnych normach, może go przekroczyć. Jest to moment definiowania transportu normatywnego. Duża część firm tworzy indywidualny projekt transportowy, które wymagają indywidualnego podejścia.

Bardzo ważne w branży TSL jest rozróżnianie pojęć logistycznych. Stąd też pozwolę sobie przytoczyć dodatkowo jeszcze jedną zasadniczą różnicę. Towar oznacza wszelkiego rodzaju dobra, które są składowane. Jeśli to dobro zostaje przewożone, to staje się ładunkiem.

Jednak co rzeczywiście można przewozić? Przede wszystkim towary o większych gabarytach, przykładowo:

  • przewóz maszyn rolniczych (np. ciągnik o zwiększonych gabarytach),
  • meble większych rozmiarów,
  • ciężkie maszyny przemysłowe,
  • sprzęt budowlany,
  • części do budowy elektrowni wiatrowych.

Statystycznie według Panelu Polskich Menedżerów Logistyki, najczęstszymi przewożonymi ponadgabarytami są turbiny wiatrowe, które są przewożone naczepami niskopodwoziowymi. Ten typ naczepy ułatwia załadunek. Infrastruktura drogowa nie jest przystosowana na takie transporty. Przewoźnik często wysyła pojazd lub zespół pojazdów, aby wcześniej przygotowali całą trasę. Istotą jest profesjonalne podejście do transportu ponadgabarytowego. Aby możliwe było zorganizowanie takiego transportu wielogabarytowego, potrzebne są m.in. odpowiednie zezwolenia.

Transport ponadnormatywny — procedura uzyskiwania zezwoleń

Aby w ogóle możliwy był przewóz ładunków o niestandardowych wymiarach (specjalistyczne), należy najpierw uzyskać zezwolenie. Jest to wymagane dla każdego zlecenia. Osobiście polecam ubiegać się o pozwolenie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W przepisach mowa też o innych organach państwowych (np. starosta powiatowy), jednak jest to temat na dłuższe rozpisanie się. Dzięki temu przejazd wielkogabarytowy może poruszać się na wszystkich kategoriach dróg. Ponadto należy poinformować o trasie przewozu oraz ewentualnych utrudnieniach. Jeśli wszystkie formalności zostały uwzględnione wraz z opłatą, to instytucja wydaje takie zezwolenie. Warto skontaktować się z pozostałymi interesariuszami, aby ich poinformować o takim fakcie.

Transport ładunków ponadgabarytowych — pilotaż oraz flota nocna

Według obowiązujących przepisów prawnych (stan na dzień 25.02.2023 r.), wymagany jest pilotaż w przypadku przekroczenia jednego z następujących parametrów:

  • Gdy długość pojazdu przekracza 23 metry,
  • Gdy szerokość przekracza 3,2 metry,
  • Gdy wysokość przekracza 4,5 metry,
  • Gdy ciężar całkowity przekracza 60 ton.

Wtedy należy zorganizować przewóz z tymi niestandardowymi wymiarami i wadze, co jest określone w przepisach, za pomocą jednego pilota. Jednak aby uniknąć niewspółmiernie wysokich kosztów lub ryzyka powstania szkody, to warto od razu dla każdego rodzaju ładunków (które przekraczają normy), zaplanować dwóch pilotów. Tabor musi przejechać wąskie drogi oraz przejechać pod wiaduktami. 

Podobne wpisy