Czas pracy kierowcy busa w Niemczech – kompleksowy poradnik
Czas pracy kierowcy busa w Niemczech — kompleksowy poradnik
Jeszcze przed otwarciem granic związanych z wejściem strefy Schengen, to mnóstwo Polaków wiązało się gospodarczo z Niemcami. Można powiedzieć, że ten kraj jest doskonałym partnerem gospodarczym. Według Panelu Polskich Menedżerów Logistyki około 65% zleceń spedycyjnych oraz transportowych są związane z naszym zachodnim partnerem.
Jeśli chodzi o ewidencję czasu pracy kierowy dla busa o DMC pomiędzy 2,8 t oraz 3,5 t, to jest on regulowany wewnętrznymi przepisami prawnymi, a tym samym podstawą prawną nie jest tutaj bezpośrednio konwencja AETR. Pozycja 1 niemieckiego rozporządzenia Federalnego Urzędu Sprawiedliwości (Verordnung zur Durchführung des Fahrpersonalgesetzes Fahrpersonalverordnung — FPersV), szczegółowo opisuje wymóg okresu odpoczynku oraz czasu prowadzenia pojazdu.
Wyjątki oraz przepisy prawne dla kierowcy autobusów w regularnych kursach (do 50 km trasa)
Rozporządzenie numer 561/2006 określa podstawę czasu prowadzenia busa oraz odpoczynku na terenie Niemiec. Jednak istnieje pewne grupa, która jest objęta wyjątkami uregulowanymi w rozporządzeniu:
- Wózek warsztatowy do montażu lub naprawy, wyposażony w półki lub stoły warsztatowe;
- mobilne domy;
- Maszyny samobieżne (tachograf musi być dostępny od 7,5 t);
- Autobusy, jeśli trasa nie przekracza 50 km;
- Pojazd silnikowy do transportu materiałów, maszyn lub urządzeń (masa całkowita poniżej 7,5 t i zasięg w promieniu 100 km);
- Sprzedawane samochody używane w promieniu 100 km (kierowanie nie może być głównym zajęciem);
- Pojazdy silnikowe o maksymalnej prędkości mniejszej niż 40 km/h;
- Pojazdy pomocy drogowej (na przejazdy w promieniu 100 km);
- Pojazdy posiadane przez siły zbrojne, ochrony ludności, straży pożarnej lub służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego;
- Pojazdy używane w sytuacjach awaryjnych lub akcjach ratowniczych (w tym pojazdy używane do niekomercyjnego transportu pomocy humanitarnej);
- pojazdy specjalne do celów medycznych;
- Pojazdy lub zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 t, które są wykorzystywane do niezarobkowego przewozu towarów;
- Pojazdy użytkowe sklasyfikowane jako zabytkowe zgodnie z ustawodawstwem każdego kraju i używane do niekomercyjnego przewozu towarów i pasażerów.
Niezależnie od ust. 1 w związku z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, kierowcy autobusów w regularnych kursach o długości trasy do 50 kilometrów muszą przestrzegać przerw w podróży zgodnie z następującymi przepisami:
- Odległość między przystankami autobusowymi nie przekracza 3 km oraz trasa trwa ciągiem powyżej 4,5 h, to należy zrobić przerwę po 4,5 h wynoszącą 30 minut;
- Powyższy warunek może również zostać spełniony, jeśli pomiędzy postojami na przystankach, następuje planowana przerwa dłuższa niż 10 minut i kierowca rzeczywiście czuje się wypoczęty.
Czasy prowadzenia busa oraz odpoczynku na terenie Niemiec
Szczegółowo zostaje to regulowane następującą ustawą: Gesetz über das Fahrpersonal von Kraftfahrzeugen und Straßenbahnen. Bardzo ważne jest przestrzegać tych regulacji prawnych, ponieważ tylko prawidłowy odpoczynek pozwoli na bezpieczną jazdę na drogach. Poniższe zestawienie szczegółowo przedstawia czas jazdy oraz odpoczynku jednakowo dla busa powyżej 2,8 ton oraz pojazdów powyżej 3,5 ton.
Rodzaj czynności | Czas trwania | Uwagi |
Maksymalny czas jazdy w ciągu dnia | 9 h | Dwa razy w ciągu tygodnia można zwiększyć ten czas do 10 h |
Maksymalny czas jazdy w ciągu tygodnia | 56 h | Jednak w ciągu dwóch tygodni, ten czas prowadzenia pojazdu może maksymalnie wynieść 90 h |
Wymagana przerwa w prowadzeniu pojazdu | 45 minut | Po 4,5 h jazdy należy obowiązkowo mieć taką przerwę. Istnieje możliwość podziału przerwy na 15 minut oraz 30 minut. |
Dzienny czas odpoczynku (1 kierowca) | min. 11 h | Cykl 24-godzinny.Redukcja do 9 godzin z maksymalnie 3 dniami w tygodniu. Dozwolone zwiększenie do 12 godzin. Wtedy możliwy jest podział na 2 sekcje. |
Dzienny czas odpoczynku (2 kierowców) | min. 9 h | W ciągu 30 godzin po okresie odpoczynku. |
Tygodniowy czas odpoczynku | min. 45 h | Można go skrócić do 24 godzin, jeżeli w poprzednim i następnym tygodniu tygodniowy okres odpoczynku wynosił co najmniej 45 godzin. Ponadto skrócenie należy zrekompensować w ciągu 3 tygodni. |
Przykładowe podziały czasu pracy kierowcy dla busa powyżej 2,8 ton
4,5 h jazdy | 45 minut przerwy | 4,5 h jazdy |
3 h jazdy | 15 minut przerwy | 1,5 h jazdy | 30 minut przerwy | 4,5 h jazdy |
Obowiązek prowadzenia Kontrollbuch
Kontrollbuch, innymi słowy, oznacza książkę czasu pracy, gdzie należy rejestrować dokonywane przerwy, czas jazdy oraz odpoczynku. Musi on być prowadzony w przypadku braku posiadania tachografu, który jest obowiązkowy po przekroczeniu DMC 3,5 tony.
Należy zapisywać następujące czynności:
- Czasy jazdy;
- wszystkie inne godziny pracy, w tym czasy gotowości;
- przerwy od prowadzenia pojazdu;
- dzienne i tygodniowe okresy odpoczynku.
Ewidencja musi być sporządzona oddzielnie dla każdego dnia i musi zawierać dodatkowo następujące informacje:
- Imię i nazwisko;
- Data;
- Numer rejestracyjny używanych pojazdów;
- Miejsce wyjazdu;
- Miejsce zakończenia podróży;
- Przebieg pojazdów używanych na początku i na końcu podróży.
Kierowca musi niezwłocznie dokonywać wszystkich wpisów na początku i końcu czasów prowadzenia pojazdu, przerw w prowadzeniu i odpoczynku. Zapisy z bieżącego dnia i poprzednich 28 dni kalendarzowych musi być przy sobie i na żądanie BAG (odpowiednik polskiego ITD), przedstawić wszystkie zapisy.